Bilder knytter sammen fortiden med atomenergi og dagens virkelighet, og former offentlighetens oppfatning av viktige hendelser. Hva kan disse bildene avsløre om Canadas atomfotavtrykk? I 'The Bomb in the Wilderness' argumenteres det for at fotografi spiller en sentral rolle i hvordan vi har representert, tolket og husket atomaktivitet siden 1945. Under andre verdenskrig var Canada en del av Manhattan-prosjektet, konsortiet som utviklet atombombene som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki. Effektene og den globale rekkevidden av Canadas atomprogrammer har vært følt helt siden den gang. Men vekker fotografier til live den nukleære trusselen, gjør de oss apatisk til farene, eller klarer de på en merkelig måte å oppnå begge deler? John O’Brians omfattende og personlige beretning om den atomære epoken presenterer og diskuterer mer enn hundre fotografier, fra militære bilder til de atomære sporene i forbrukerkulturen. Vi trenger denne fascinerende analysen for å sikre at vi ikke vender blikket bort.