«Blacksound» av Matthew D. Morrison representerer en banebrytende tilnærming til å forstå historien bak den amerikanske populærmusikkulturen. Boken tar leserne med på en reise gjennom den lyttende historien til blackface-minstrelsy og de rasemessige grunnlagene som har formet amerikansk musikk fra tidlig 1800-tall frem til tidlig 1900-tall. Morrison utvikler konseptet «Blacksound» for å avdekke hvordan musikkindustrien og populærunderholdning i USA har sin opprinnelse i slaveri og blackface. Det er viktig å merke seg at «Blacksound» ikke refererer til musikken eller lydene laget av afroamerikanere, men snarere til de materielle og forbigående restene av deres lyder og forestillinger som har blitt overtatt og blandet inn i populærmusikken. Gjennom boken utforsker Morrison forholdet mellom oppføring, rasemessig identitet og intellektuell eiendom, og avdekker hvordan manusene fra blackface-minstrelsy har blitt integrert i kommersiell underholdning gjennom et urettferdig system for intellektuell eiendom og opphavsrettslovgivning. Denne banebrytende boken setter fokus på et fundamentalt nytt konsept som kaster lys over de komplekse interaksjonene mellom kultur, rase og musikk i den amerikanske konteksten.