"Deviant Opera" er den første boken som våger å bruke subversiv seksualitet som en linse for å provokativt utforske operaens plass i det 21. århundre. Forestill deg Armida, Händels sarasenske heks, som fremfører sine lynraske koloraturer iført en tettsittende svart gummikjole, mens hun med en riding whip tvinger sine opprørske furies til underkastelse. Samtidig henger hun en fanget Rinaldo i kjeder i taket på sitt fengsel. Mozart’s bondesønn Zerlina bandterer og blindbinder sin forlovede i et forsøk på å lure ham ut av sin sjalusi mot Don Giovanni. Og hva med Wagners tryllekunstner Klingsor, som fanger sin kø av blomsterpiker i intrikate japanske taubindinger? Opera har, tilsynelatende, utviklet en forkjærlighet for sadomasochisme. I flere tiår har radikale sceneregissører gjentatte ganger kledd klassiske operer fra Händel og Mozart til Wagner og Puccini, i pisker, lenker, lær og annet utstyr relatert til SM og fetisjisme. "Deviant Opera" tar sikte på å forstå dette fenomenet ved å nærme seg den samtidsvisuelle koden av pervesjon som en kunstnerisk uttrykksform.