Operakunst utviklet seg i en tid preget av intense debatter om kvinners stilling, deres rettigheter og friheter, samt deres dyder og laster. Selv de mest fundamentale aspektene ved deres seksualitet var gjenstand for diskusjon. Mange av disse kontroversene kom tydelig til uttrykk gjennom skildringen av historiske og mytiske kvinner på den venetianske operascenen. I denne engasjerende studien, som er den første omfattende utforskningen av kvinner, kjønn og seksualitet i 1600-tallets opera, dykker Wendy Heller ned i et komplekst nettverk av tidlige moderne kilder og antikke tekster. Heller analyserer hvordan operakunsten avspeilet kvinneidealene som kyskhet, makt, transvestisme, androgyni og begjær. Hun viser hvordan denne nye sjangeren ble formet av det venetianske publikums forkjærlighet for det erotiske, sammen med ambivalente holdninger til kvinner og seksualitet. Studien begynner med en gjennomgang av samtidige venetianske skrifter om kjønn og seksualitet som hadde betydelig innflytelse på utviklingen av kvinners vokalprestasjoner i opera.