«Film Manifestos and Global Cinema Cultures» er den første boken som samler manifestene fra den globale filmhistorien, og gir en første historisk og teoretisk fremstilling av den rollen filmmanifestene har spilt i både filmproduksjon og filmkultur. Boken fokuserer likt på politiske og estetiske manifestoer, og avdekker en neglisjert, men likevel sentral del av filmhistorien. Gjennom en rekke dokumenter undersøker Scott MacKenzie hvordan kinoen kan tenkes på nye måter, og i prosessen utfordrer han leserne til å reimaginere verden selv. Denne samlingen inkluderer viktige europeiske «bølger» og skikkelser som Eisenstein, Truffaut, Bergman, samt bevegelsen fri kino og Oberhausen, i tillegg til Dogme '95. Latinskamerikanske tredje kinoer blir representert av skikkelser som Birri, Sanjinés, Espinosa og Solanas. Radikal kunst og avant-garde filmtrender fra Buñuel, Brakhage, Deren, Mekas, Ono og Sanborn er også inkludert, sammen med stemmer fra verdenskinoene som Iimura, Makhmalbaf, Sembene og Sen. Boken inneholder også tidligere ikke-oversatte manifestoser skrevet i samarbeid med kjente personer som Bollaín, Debord, Hermosillo, Isou, Kieslowski, Painlevé og Straub.