Boken "Impressionism and the Modern Landscape" presenterer en grundig reevaluering av en av kunsthistoriens mest populære og betydningsfulle bevegelsene. I denne utgaven fokuserer James Rubin på hvordan landskapet i kunsten er påvirket av produktivitet, teknologi og urbanisering, snarere enn de tradisjonelle, idylliske scenene som ofte er blitt fremhevet - som vakre landskaper og fritidssyssel. Rubin viser at de industrielle og demografiske revolusjonene på 1800-tallet ikke bare fikk en dyp innvirkning på kunsten, men at impresjonismen faktisk var den første kunsthistoriske bevegelsen som omfavnet disse transformative endringene. Gjennom en grundig analyse av verk av kjente malere som Claude Monet, Camille Pissarro, Alfred Sisley, Armand Guillaumin og Gustave Caillebotte, har Rubin inndelt arbeidet i fire hovedkategorier: industrielle vannveier, tog, fabrikker og fotografiske perspektiver i den moderne byen. Gjennom disse eksemplene formidler boken ikke bare de store temaene i kunstnernes verk, men også deres tro på sivilisasjonens fremgang gjennom vitenskap og industri. Dette gjør boken til en viktig utvidelse av forståelsen av impresjonismen.