Da disse essene først ble publisert i Artforum i 1976, var virkningen umiddelbar. De ble diskutert, kommentert, sitert, samlet og oversatt – de tre numrene av Artforum som inneholdt dem har blitt nesten umulige å skaffe. At Brian O'Dohertys provoserende essays nå er tilgjengelige igjen, er en betydningsfull hendelse for kunstverdenen. Denne utgaven inkluderer også 'The Gallery as Gesture', et kritisk viktig verk publisert ti år etter de andre. O'Doherty var den første til å eksplisitt konfrontere en bestemt krise i etterkrigs kunsten, idet han undersøkte forutsetningene som lå til grunn for moderne kommersielle og museumsgallerier. Han er opptatt av det komplekse og sofistikerte forholdet mellom økonomi, sosial kontekst og estetikk, slik det kommer til uttrykk i det omstridte rommet av kunstgalleriet. O'Doherty reiser spørsmålet om hvordan kunstnere må forstå sitt arbeid i relasjon til galleriplass og -system. Disse essayene er essensiell lesning for enhver som er interessert i kunstens historie og de tilknyttede problemene.