I boken 'Longing and Belonging: Parents, Children, and Consumer Culture' utforsker Allison J. Pugh de intrikate sammenhengene mellom forbrukerkultur og barnas ønsker. Til tross for lave lønninger og svekket kjøpekraft, prioriterer mange foreldre fortsatt barna sine når det gjelder materielle ønsker. Pugh, etter å ha tilbrakt tre år med å Observere og intervjue barn og familier, stiller spørsmål ved hvorfor barn tilsynelatende har et vedvarende behov for å ønske seg mer, og hva som driver foreldrene til å imøtekomme disse ønskene. Gjennom sosiale interaksjoner, som samtaler i lunsjpauser om populære leker som Game Boys, og ved å sette søkelys på de klare ulikhetene som eksisterer blant amerikanske barn, avdekker hun de underliggende motivene bak forbruket. Pugh konkluderer med at barnas ønsker i mindre grad handler om å oppnå status eller bli påvirket av reklame, men heller en dypere lengsel etter tilhørighet og anerkjennelse.