I boken "Magician of Sound" utforsker forfatter Jessie Fillerup den franske komponisten Maurice Ravels musikk gjennom et unikt perspektiv på illusoriske opplevelser. Ravel, som ble beskrevet av kritikere som en magiker og illusjonist, tiltrakk seg oppmerksomhet fra både samtidige og etterfølgende musikkhistorikere, men ingen har tidligere forklart denne fascinasjonen på en grundig måte. Fillerup dykker inn i hvordan tonestemning, orkestrale effekter og inntrykk av bevegelse og stillstand kan oppleves som tryllekunst. Ved å benytte konsepter fra musikkteori, psykologi, filosofi og historien om magi, utvikler hun en tilnærming til musikalsk illusjon som kaster nytt lys over Ravels besettelse med maskiner. Boken knytter sammen Ravel's verk med andre former for estetisk illusjon, fra maleri til poesi og skjønnlitteratur. Gjennom analyser av tryllefulle scener og illusoriske effekter i Ravels mest kjente komposisjoner, som "Boléro", "La Valse" og "Daphnis et Chloé", tilbyr Fillerup en dypere forståelse av denne bemerkelsesverdige komponisten.