Sosiologen Ashley Mears tar oss med bak de lysende catwalkene og de glinsende reklamene i moteindustrien i denne innsiktsfulle studien av modellverdenen. Mears, som har erfaring som modell i New York og London, bygger sin analyse på både observasjoner og omfattende intervjuer med mannlige og kvinnelige modeller, agenter, kunder, fotografer, stylister og andre aktører i bransjen. Hun utforsker økonomien og politikken - samt vilkårligheten - som ligger bak glamourens forretningsverden. Gjennom sin forskning avdekker hun en i stor grad skjult arena av kulturell produksjon, og viser hvordan den rette 'looken' blir oppdaget, utviklet og pakket for å bli en ettertraktet vare. Mears gir innblikk i hvordan modeller selger seg selv, hvordan agenter promoterer dem, og hvordan kunder tar beslutningen om hvem de vil hyre. 'Pricing Beauty' er en original tilnærming til sosiologien rundt arbeid i den nye kulturelle økonomien, og tilbyr en rik og tilgjengelig analyse av de usynlige måtene som kjønn, rase og klasse påvirker verdsettingen i markedet.