I sin provokative nyeste utgivelse, "Romance and the Yellow Peril", utforsker Gina Marchetti Hollywoods fremstilling av asiater og interracial seksualitet. Selv om temaet om blandet raseforhold kan virke uventet for filmindustrien, avdekker Marchetti hvordan fantasidramatikk rundt temaer som interracial voldtekt, lynchinger, tragisk kjærlighet og forbilledlige ekteskap er dypt forankret i amerikansk kino. Forfatteren begynner med en grundig analyse av D. W. Griffiths film "Broken Blossoms" og beveger seg deretter videre til senere verk som "Shanghai Express", "Madame Butterfly" og de gjentagende geisha-filmene. Marchetti inkluderer også fascinerende 'glemte' filmer som hittil har vært oversett av kritikere. Hun integrerer nyere teoretiske perspektiver fra forskning på rase, etnisitet og kjønn i sine analyser av film og TV, og presenterer overbevisende argumenter om at disse mediene bidrar til å opprettholde sosial og rasemessig ulikhet i Amerika. Ved å påpeke hvordan sosiale normer og tabuer har blitt både satt og brutt av Hollywood-filmskapere, dykker hun inn i de 'orientalistiske' spenningene som ligger til grunn for disse konstruksjonene.