I sin banebrytende bok Specworld tar John Thornton Caldwell leserne med inn i det moderne medielandskapet hvor medieindustrier i det 21. århundre monetiserer og industrialiserer kreativt arbeid på alle produksjonsnivåer. Gjennom opplysende casestudier og rike etnografiske innblikk i de skjæringspunktene som oppstår mellom sosiale medier og filmproduksjon, demonstrerer Caldwell hvordan medieproduksjon er en uoversiktlig sosial konstruksjon snarere enn en enhetlig, stabil praksis. Dette komplekse systemet, som er preget av rot og kaos, består av mange sammenkoblede, men distinkte deler, inkludert etablerte produksjonsselskaper, markedsførere, influensere, spiretonde nettprodusenter, datagravere, finansieringskilder, talentbyråer og mer. Caldwell avslører lagene i disse sammenvevde produksjonssystemene for å undersøke de sprikene, feilene og bruddene som ligger til grunn for en risikofylt, høytrykks og ofte utnyttende industri. Med innsikt i de etiske og menneskelige utfordringene som møter håpefulle aktører i bransjen samt skapere som ønsker å bryte gjennom, presenterer han en grundig analyse av den komplekse virkeligheten i medieproduksjon.