Digitale teknologier har revolusjonert måten vi handler, arbeider, underholder oss og kommuniserer på, og har dermed omformet våre samfunn og økonomier. For å forstå det digitale kapitalismen, er det avgjørende å få innsikt i hvordan fremskritt innen geospatiale teknologier ligger til grunn for oppbygging, drift og videreutvikling av markeder for digitale varer og tjenester. I "The Map in the Machine" tar Luis F. Alvarez Leon for seg disse fremskrittene, fra tidlige tjenester som MapQuest og Google Maps til fremveksten av IP-geolokalisering, bildelingsplattformer og et nytt økosystem for jordobservasjons-satellitter. Forfatteren utvikler en geografisk teori om digital kapitalisme som fokuserer på prosessene knyttet til lokalisering, verdsetting og markedsføring. Dette gir leseren en ny perspektiv for å bedre forstå, samt kunne gripe inn i, det dominerende techno-økonomiske paradigmet i vår tid. Ved å sette søkelyset på romligheten ved digital kapitalisme, viser Alvarez Leon hvordan dette systemet er et resultat av ikke bare tilsynelatende immaterielle informasjonskilder, men også av et bredt spekter av teknologier, praksiser og infrastrukturer som er dypt forankret i samfunnet.