The Parisian Avant-Garde in the Age of Cinema, 1900-1923
Produktbeskrivelse
De første tiårene av det tjuende århundre var avgjørende for de historiske og formelle relasjonene mellom tidlig film og kunstretningene kubisme, mekanomorfisme, abstraksjon og dada. Jennifer Wilds tverrfaglige studie utforsker disse relasjonene ved å undersøke filmens utvidede identitet som en modernistisk form, definert av konseptet horisontalitet. Dette prinsippet finner vi både i de tidlige projeksjonsmetodene, filmframvisninger og filmindustriens integrering i det kulturelle livet gjennom filmstjerner, reklame og distribusjon. Den filmatiske horisontaliteten gir en ny inngangsport til å studere modernismen i tidlig 1900-tall. Wild skifter fokus fra filmen som sådan til mulighetene som ligger omkring, bak og utover skjermen, og viser hvordan kanoniske verk innen modern kunst kan forstås som svar på de endrede kjennetegnene ved hverdagslivet etter filmens inntog. Med utgangspunkt i et omfattende arkiv av populærkultur, filmhistorie og kunst, utfordrer Wild måten vi har fortalt historien om modernismen på.