I en tid preget av stor usikkerhet fremheves kunstnerens oppgave som både presserende og utfordrende. I dette komplekse landskapet tar romanforfatter og poet Fanny Howe opp utfordringen og foreslår nye og fruktbare perspektiver på kunstnerens rolle samt tilstanden av tvil. Gjennom sine originale refleksjoner om forvirring, morskap, fantasi og kunstnerisk skapelse stiller Howe spørsmål ved tradisjonelle trossystemer og argumenterer for en dristigere tilnærming til emnet. I essays som 'Immanence' og 'Work and Love', samt analyser av forfattere som den karmelittiske nonnen Edith Stein, den franske mystikeren Simone Weil, Thomas Hardy og Ilona Karmel – som alle var dypt berørt av politiske, filosofiske og eksistensielle hendelser i det 20. århundre – tar hun direkte opp spørsmål rundt rase, kjønn, religion, tro, språk og politisk tenkning. Gjennom dette utvider hun grensene for den litterære essayformen. I det rikt detaljerte memoaret 'Seeing Is Believing' setter Howe sitt eget personlige og politiske liv i Boston i kontekst, og inviterer leseren til å reflektere over de mange lagene i kunstnerens liv.