I boken "Totality" presenterer Michael Schreyach en original og ambisiøs tilnærming til å forstå de kreative prestasjonene til en av de mest betydningsfulle amerikanske kunstnerne fra det tjuende århundre, Barnett Newman (1905–1970). Newmans malerier blir ansett som noen av de mest betydningsfulle uttrykkene innen abstrakt ekspresjonisme og er emblematiske for modernismen på midten av århundret. Likevel byr de på særskilte utfordringer når det gjelder formell beskriving og historisk evaluering. Schreyach tar leserne med på en reise mot en dypere forståelse av Newmans omfattende kunstverk. Gjennom en serie nære analyser undersøker han seks sentrale begreper: symbol, overflate, selvbevissthet, rom, ståsted og skala, som belyser betydningen av Newmans krav til det 'metafysiske' innholdet i hans kunst. Boken er en grundig utforskning av både den tekniske strukturen og det visuelle utseendet til spesifikke kunstverk, samt kritiske og arkivmessig dokumenterte argumenter som kaster lys over de komplekse lagene i Newmans kunst.