I denne første grundige undersøkelsen av musikken som ble skrevet for Hollywood-animerte tegnefilmer fra 1930-tallet til 1950-tallet, gir Daniel Goldmark en strålende beskrivelse av den enorme kreative innsatsen som ble lagt ned for å sette tegnefilmene til musikk. Han viser hvordan denne innsatsen formet karakterene og historiene som har blitt en integrert del av den amerikanske kulturen. Med fokus på klassisk musikk, opera og jazz, vurderer Goldmark sjangeren og kompositorisk stil hos tegnefilmer produsert av store Hollywood-animasjonsstudioer, inkludert Warner Bros., MGM, Lantz og Fleischers. 'Tunes for 'Toons' diskuterer flere kjente tegnefilmer i detalj, blant annet 'What's Opera, Doc?', en parodi fra Warner Bros. fra 1957 på Wagner og opera, som er en av de mest populære tegnefilmene noensinne laget. Goldmark legger særlig vekt på arbeidet til Carl Stalling og Scott Bradley, som utvilsomt er de to mest innflytelsesrike komponistene av musikk for teatertegneserier. Selv om deres musikalske bakgrunner og tilnærminger til å sette musikk til bilder var svært forskjellige, bidro begge til å definere lydbildet for generasjoner av animasjonselskere.