I denne dyptgående kulturhistorien utforsker Pamela Roberston Wojcik USAs ambivalente og skiftende holdning til hjemløse. Hun vurderer forskjellige filmsykluser fra fem distinkte historiske perioder som viser karakterer som er hjemløse og uten tilknytning - karakterer som er mobile snarere enn faste, og som feiler, motstår eller velger å avvise kravet om å ha et hjem. Fra tramp-filmene i stumfilmperioden til den Oscar-vinnende filmen Nomadland fra 2021, avslører Wojcik en spenningsfylt tilstand i den amerikanske fantasien, der hjemløshet ofte kan oppfattes som avvikende og truende, eller derimot som et symbol på frihet og uavhengighet. Ved å blande sosial historie med innsikter fra en kompleks samling av filmer, både kanoniske og periferale, 'avhjemløser' Wojcik dominerende narrativer som fremstiller suksess og sosial mobilitet som sentrale elementer i amerikansk kinematografi. Hun minner oss om at sjangere preget av usikkerhet alltid har vært en viktig del av både amerikansk film og den amerikanske historien.