På 1930- og 1940-tallet ble Los Angeles et uventet kulturelt fristed for en fremstående gruppe tyske kunstnere og intellektuelle, inkludert Thomas Mann, Theodore W. Adorno, Bertolt Brecht, Fritz Lang og Arnold Schoenberg, som hadde flyktet fra Nazityskland. I løpet av disse eksilårene produserte de et betydelig antall mesterverk for å adressere modernismens krise som oppsto som følge av nasjonalsosialismens fremvekst. Weimar-Tyskland og dens kultur, preget av en sammensmelting av det attenårhundrets tyske klassiske og det tjuende århundrets modernisme, var et viktig referansepunkt for denne mangfoldige gruppen av talenter og perspektiver. 'Weimar on the Pacific' er den første boken som undersøker disse kunstnerne og intellektuelle som en samlet gruppe. I verket studerer Ehrhard Bahr utvalgte arbeider av Adorno, Horkheimer, Brecht, Lang, Neutra, Schindler, Doblin, Mann og Schoenberg, og vurderer hvordan Los Angeles påvirket dem, samt deres innvirkning på tysk modernisme. Gjennom eksempler som film noir og Thomas Manns 'Doctor Faustus', viser Bahr hvordan denne perioden var avgjørende for utviklingen av moderne kunst og tankegang.