I boken "Window Shopping" tar Anne Friedberg et dypdykk i kinoens rolle i postmodern kultur, i motsetning til mange som kun ser på postmodernisme som en visuell stil eller et sett med fortellermessige konvensjoner. Friedberg belyser hvordan visuelle erfaringer fra 1800-tallet - som fotografering, byvandringer, panorama- og dioramaunderholdning - på forunderlig vis forbereder publikum på de moderne gledene som tilbys av kino, video, kjøpesentre og de nyeste 'virtuelle virkelighet' teknologiene. Gjennom en sammenligning av de visuelle praksisene innen shopping, turisme og filmvisning, peker Friedberg på opplevelsen av 'virtuell' mobilitet gjennom tid og rom som en sentral faktor i utformingen av postmodern kulturell identitet. Med en grundig evaluering av teoriene til Jameson, Lyotard, Baudrillard og andre, gir hun innsikter om kjønn og kjønnsmobilitet i konteksten av forbrukerkultur. "Window Shopping" er et bemerkelsesverdig originalverk som utfordrer mange av de eksisterende antakelsene om hva postmodernisme egentlig innebærer.