Mellom 1850 og 1950 skapte eksperter og entreprenører i Storbritannia og USA nye forbindelser mellom ernæringsvitenskapen og det kommersielle markedet, drevet av en entusiastisk interesse for nye spiselige produkter. Disse matvarene lovet fantastiske løsninger på både individuelle og sosiale problemer. Boken "Wonder Foods" undersøker utviklingen av produkter som Gail Bordens kjøttkjeks, Bengers mat, Kelloggs helsemat og Fleischmanns gjær, og viser hvordan disse nyvinningene stadig fremhevet modernitet, effektivitet og vitenskapelig fremgang, samtidig som de opprettholdt ekskluderende oppfatninger om hvem som hadde rett til å spise, blomstre og leve. Gjennom omfattende arkivforskning avdekker historikeren Lisa Haushofer at historien om moderne mat og ernæring ikke handlet om uskyldige teknologiske fremskritt eller overlegne vitenskapelige innsikter, men snarere om den sterke logikken av utnyttelse og økonomisering som lå til grunn for koloniale og industrielle matprosjekter. I denne konteksten avdekkes de fascinerende, men problematiske historiene bak 'vidunder'-matene.