Denne boken fungerer som et verdifullt kompendium til UEPs 'Grand-Guignol: The French Theatre of Horror', som nå er ute i sitt tredje opplag. Genren har etterlatt seg et dypere preg på britisk og amerikansk kultur enn vi kanskje forestiller oss. 'London’s Grand Guignol' ble etablert på 1920-tallet i Little Theatre i West End og var et ambisiøst prosjekt som oppnådde både populær suksess og kritisk kontrovers. Med seg hadde de noen av de mest fremragende skuespillerne på den engelske scenen, inkludert Sybil Thorndike og Lewis Casson, samt et team av svært dyktige forfattere, deriblant Noël Coward. Boken utforsker betydningen og innflytelsen fra den engelske Grand Guignol innenfor sine sosiale, kulturelle og historiske sammenhenger. I tillegg presenterer den et utvalg av ti bemerkelsesverdige engelskspråklige Grand Guignol-stykker, hvorav noen ble forbudt av Lord Chamberlain, den tids sensurinstans, og aldri har blitt publisert eller fremført offentlig. Blant stykkene i boken finnes også et tidligere uavpublisert verk.