Flannery O’Connor: Den lydige fantasien tar oss med inn i en forfatterverden preget av forstyrrende, ironiske og brutale elementer som utfordrer leseren. Hva var det som preget O’Connors indre kamp og førte til at hun skapte fiksjon som vekker slike sterke reaksjoner? Sarah Gordon undersøker hvordan spenningsfeltet i O’Connors forfatterskap delvis er et resultat av hennes forestillinger knyttet til den mannsdominerte kirken, samfunnet og litterære miljøet hun var en del av. Boken gir et friskt perspektiv på O’Connors katolisisme, hennes oppvekst som en pliktoppfyllende, overklassesørlig, samt hennes lesninger av forfattere som Thurber, Poe og Eliot, som ofte har blitt kritisert for sitt kvinnesyn. Med en grundig tilnærming til O’Connors verk, inkludert hennes noveller, brev og essays, fører Gordon oss gjennom en litterær reise der forventningene til kvinner i kreativt arbeid står i kontrast til O’Connors sterke og originale fantasi. Boken kaster lys over den unike situasjonen O’Connor befant seg i, samtidig som den gir leseren dypere innsikter i hennes kunstneriske visjon.