Er musikk eiendom? Under hvilke omstendigheter kan musikk bli stjålet? Slike spørsmål står sentralt i Joanna Demers' relevante undersøkelse av hvordan overdreven rettslig forfølgelse av immaterielle rettigheter (IP) både hemmer og stimulerer musikalitet. Som musikkolog, bransjekonsulent og musiker analyserer Demers verk som har brakt IP-spørsmål inn i mainstream-kulturen, inkludert DJ Danger Mouse sitt "Grey Album" og Mike Batt sin feile hyllest til John Cage sin stille komposisjon "4’33”. Demers utforsker også artister som Ice Cube, DJ Spooky, og John Oswald, hvis kreativitet blir vekket av deres dristige omgåelse av lisensierings- og opphavsrettspørsmål. Hun er bekymret for skjebnen til transformativ appropriating — den kreative prosessen hvor kunstnere og komponister låner fra og responderer på andre musikalske verk. I USA er det kun to elementer av musikk som er berettiget for opphavsrettsbeskyttelse: masterinnspillingen og komposisjonen (tekster og melodi) selv. Harmoni, rytme og klangkvalitet omfattes ikke av slike regler, noe som åpner for en kompleks diskusjon om hva som utgjør kreativt uttrykk og eierskap i musikkens verden.