I sin banebrytende bok 'Blind Memory' utforsket Marcus Wood det visuelle arkivet knyttet til slaveri i Amerika og Storbritannia på 1700- og 1800-tallet med en nærhet og grundighet som tidligere kun hadde blitt anvendt på skriftlige tekster fra samme periode. 'Blind Memory' endret vår forståelse av alt fra Turner-lanskap til grove tresnitt i annonser for flyktige slaver. I 'The Horrible Gift of Freedom' bringer Wood den samme grundigheten til analysen av visuell kultur knyttet til frigjøringen fra slaveri i Atlanterhavet. Han tar et bekymret blikk på ikonografien inspirert av avskaffelsen av slaveri i den atlantiske diasporaen. Hvorfor, spør han, ble frihet i de øyeblikkene da svarte slaver ble frigjort ofte personifisert som en hvit kvinne? Hvor kom bildet av den lenkede, knebøyende slaven, som var utbredt i avskaffelsesbevegelsens visuelle kultur på begge sider av Atlanterhavet, fra? Og viktigst av alt, hvorfor ble frihet alltid fremstilt som en gave fra hvite mennesker til svarte mennesker?