I "The Material of Poetry" utforsker Gerald L. Bruns de interessante filosofiske aspektene ved poesi, og han påpeker at nyskapende praksis innen poesi må motsvares av nyskapende poetikker, det vil si egne teorier om poesien. Bruns argumenterer for at under visse betingelser kan hva som helst betraktes som poesi. Han gir oss en engasjerende oversikt over ulike former for samtidslitteratur som utfordrer våre tradisjonelle oppfatninger av språk, inkludert lyspoetikk, visuell eller konkret poesi og såkalt 'funnet' poesi. Ifølge Bruns kan poesien skjule sin betydning og mening i de rommene den blir skrevet og lest, og han oppfordrer leserne til å innta rollen som antropologer, som undersøker poesins sosiale, historiske og kulturelle kontekster. Med dette perspektivet trekker Bruns veksler på verk av anerkjente poeter som Gertrude Stein, Ezra Pound, Steve McCaffery, og Francis Ponge for å fremme sine argumenter, hvorav tre tilsynelatende konkurrerende poeng heves: For det første, poesi er laget av språk, men er ikke.