Yukio Mishima (1925-1970) er en av de mest kontroversielle skikkelsene i litteraturhistorien, og langt over et halvt århundre etter hans sjokkerende selvmord i samurai-stil, vekker han fortsatt sterke meninger. Hans skrifter og livshistorie fascinerer lesere verden over, men akademikere har ofte kritisert ham som en overfladisk figur, hvis verk kun speiler hans egne morbide personlighetstrekk. I boken 'Mishima, Aesthetic Terrorist' tar Andrew Rankin sikte på å utfordre dette synet og illustrerer den intellektuelle dybden og alvorligheten i Mishimas arbeid. Hver kapittel utforsker en av de sentrale ideene Mishima utvikler gjennom sine skrifter: livet som kunst, skjønnhet som ondskap, kultur som myte, erotikk som overskridelse, kunstneren som tragisk helt, og narsissisme som dødsdrift. Boken byr på nye tolkninger av hovedverk som 'Tempelet med den gyldne paviljongen' og 'Patriotisme', samt en introduksjon til mindre kjente verk i ulike sjangre. Spesiell vekt legges på Mishimas essays, som inneholder noen av hans mest tankevekkende refleksjoner.