Boken 'African-American Concert Dance' markerer et betydelig skritt i studiet av banebrytende svarte dansere ved å tilby verdifulle biografiske og historiske opplysninger om en gruppe kunstnere som virket i løpet av 1920-, 1930- og 1940-årene for å anerkjenne svart dans som en seriøs kunstform. John O. Perpener setter disse sentrale artistene og deres innovasjoner inn i konteksten av afroamerikansk kultur og amerikansk moderne dans, og utforsker deres kreative syntese av elementer fra europeisk-amerikansk, afroamerikansk, karibisk og afrikansk kultur. Boken innleder med Hemsley Winfield, en allsidig utøver og regissør, hvis kompani, New Negro Art Theatre, ble en plattform for karrierene til Edna Guy, Randolph Sawyer og Ollie Burgoyne, blant mange andre. Videre fokuseres det på Charles Williams, som ledet Hampton Creative Dance Group ved Hampton Institute i Virginia, og Asadata Dafora Horton, en innfødt afrikaner som befestet sin posisjon som den fremste formidleren av afrikansk dans og kultur i USA.