I 'Beyond the Bandstand' dykker W. Anthony Sheppard ned i det fascinerende og komplekse livet til Paul Whiteman, den mest suksessrike bandlederen på 1920-tallet. Whiteman ble en underholdningsikon som spilte en avgjørende rolle i populariseringen av jazz, blant annet gjennom urfremføringen av Gershwins 'Rhapsody in Blue'. Til tross for anerkjennelsen fra storheter som Duke Ellington, Preger Whitemans overveldende tilstedeværelse i musikkverdenen til at svarte jazzmusikere ofte ble oversett. Sheppards essaysamling belyser de rasemessige implikasjonene av Whitemans karriere og vurderer hvordan hans populærmusikk, ofte betegnet som 'middlebrow', har ført til at han i ettertid har blitt marginalisert i jazzhistorien. Bidragsyterne i denne samlingen undersøker Whitemans innflytelse på populærkultur, fra amerikansk markedsføring, animerte filmer, til den svarte pressen og Hollywood. De følger ham også bak kulissene, til stor konserthaller og inn i rettssaler, og viser hvordan hans virke strakte seg langt utover musikkens rike. 'Beyond the Bandstand' er en nyansert og banebrytende utforskning av rase og musikk, som gir leserne en dypere forståelse av Whitemans betydning og ettervirkninger.