I boken 'Bluegrass Generation' deler Neil V. Rosenberg sine minner om den legendariske Bill Monroe, etter deres første møte på Brown County Jamboree. Rosenbergs erfaringer i Bean Blossom førte ham inn i et spennende samspill mellom musikk og akademia, noe som gjorde ham til en ledende skikkelse innen forskning av bluegrass-musikk. Gjennom sine øyne får leserne et unikt innblikk i bluegrass-scenens utvikling på begynnelsen av 1960-tallet. Som en ivrig fan og spirende musiker fikk hans kjærlighet for banjomusikk ham tidlig opp på Jamboree-scenen. Han fikk til slutt anledning til å spille med Monroe, og tilbrakte fire måneder som manager for festivalen. Disse erfaringene ga ham en direkte observasjon av bluegrass som en egen kunstform, som steg frem fra skyggen av countrymusikken. Mens musikere som Bill Keith og Del McCoury opptrådte, så Rosenberg Monroe etablere en personlig forbindelse til musikken, som knyttet publikum til både dens historie og hans eget liv. 'Bluegrass Generation' gir et nært blikk på en transformativ periode i musikkhistorien, og forteller den indre historien om hvordan bluegrass utviklet seg.