Gjennom elleve spillefilmer i løpet av to tiår har Christian Petzold etablert seg som den mest kritikerroste regissøren i samtids-Tyskland. Som den mest kjente og innflytelsesrike representanten for Berlin-skolen, speiler Petzolds karriere utviklingen av tysk film fra 1970-tallets nye tyske kino til mer populær film i 1990-årene, før han igjen vender tilbake til et kritisk engasjement og politisk bevisst filmmaking. I denne første boklengde studien om Petzold på engelsk plasserer Jaimey Fisher hans filmatiske verk i skjæringspunktet mellom internasjonal kunstfilm og sofistikert sjangerfilm. Denne tilnærmingen setter Petzolds arbeider i kontekst av global kino og inviterer til sammenligninger med regissører som Pedro Almodovar og Rainer Werner Fassbinder, som gjentatte ganger benytter og omformer sjangerfilmer til sine egne formål. De sjangerrelaterte aspektene utgjør en kosmopolitisk gest i Petzolds verk, der han tolker og utdyper kultsjangerfilmer og populære sjangere, inkludert skrekk, film noir og.