Boken 'Disrupting Colonial Pedagogies' redigert av Jillian Ford og Nathalia E. Jaramillo, utforsker innflytelsen fra erobring og kolonialisme på identitet og kunnskapskonstruksjon. I denne samlingen bidrar kvinnelige skribenter med essays som undersøker womanistiske verdensanskuelser innen filosofi, teori, læreplaner, folkehelse og utdanning. Gjennom å trekke på tankene til kjente tenkere som bell hooks og Cynthia Dillard, utfordrer forfatterne de koloniserende hegemoniene som opprettholder patriarkalske og mannsfokuserte systemer for undervisning og læring. Den første delen av boken tar for seg hvordan womanistisk teori og kreativ aktivitet tilbyr et rom for å studere virkningen av erobring og kolonialisme på den sorte kvinnens kropp og ånd. I den andre delen undersøker bidragsyterne hvordan tekst, filosofi og forskningsmetodologier kan brukes til å utfordre koloniserende og koloniale definisjoner av kvinnegjennomføring, opplysning og velvære. Den siste delen av essays avdekker det koloniale pedagogiske prosjektet og deler innsiktene oppnådd ved å frigjøre seg fra dens kvelertak. 'Disrupting Colonial Pedagogies' er en kraftfull og tverrfaglig bok som gir nye perspektiver på utdanning og identitet.