»Gender and the Musical Canon« er et banebrytende verk innen kjønnsstudier i musikk, skrevet av Marcia J. Citron. Boken gir en grundig og balansert fremstilling av kvinnelige komponister og deres musikk, og legger et solid grunnlag for videre forskning på dette området. Citron trekker på et variert utvalg av feministisk og tverrfaglig teori for å belyse hvordan den vestlige kunstkanon ikke er et intellektuelt rent konsept, men snarere et resultat av en kompleks blanding av holdninger, praksiser og interesser som ofte forblir uanerkjente og ukontrollerte. Boken har mottatt Pauline Alderman-prisen fra den internasjonale alliansen av kvinner i musikk, og utforsker viktige aspekter ved kanondannelse, inkludert begreper som kreativitet, profesjonalitet og mottakelse. Citron undersøker de maktinstitusjonene – fra fremføringsorganisasjoner og akademia til kritikere, forlag og plateselskaper – som påvirker hva som inkluderes i kanon og hva som holdes utenfor. Hun dokumenterer også den støttende rollen kvinner, inkludert mødre, har spilt i utviklingen av kvinnelige komponister. I en ny introduksjon vurderer hun bokens innvirkning og relevans.