I "Technology and the Historian" utforsker Adam Crymble hvordan digitalisering har transformert historiefaget. Boken tar for seg de betydelige endringene historikere står overfor i den digitale tidsalderen, inkludert forskningens agendaer, undervisning, faglig kommunikasjon og arkivenes natur. Gjennom en grundig analyse av private og offentlige arkiver, sosiale medier og muntlige historier, belyser Crymble samspillet mellom teknologi og historikere. Ved å anvende konkrete casestudier, klarer han å skille mellom relevante aspekter for historikere og bredere aktiviteter innen digital humaniora. Nøkkeltemaer i boken inkluderer opprinnelseshistoriene for digital historisk forskning, en historie om masse-digitale kilder, hvordan teknologi har påvirket endringer i læreplaner, samt en kritisk granskning av selv-læringssystemet som utdanner historikere og utfordringene knyttet til dette systemet. Bokken gir en innholdsrik og engasjerende fremstilling av hvordan teknologi former historiefaget og setter fokus på et område som ofte har vært oversett blant digitale forskere.