Boken 'The Consumer Trap' av Michael Dawson avdekker hvordan den billion-dollar store markedsføringsindustrien fortsetter å utnytte både økonomiske og miljømessige ressurser samtidig som den dominerer hverdagen til enkeltmennesker. Med en kritisk tilnærming som utfordrer både mainstream- og radikale perspektiver på forbrukerkultur, viser Dawson hvordan selskapsmarkedsføring ikke bare gjenspeiler, men også forsterker de vitenskapelige ledelsesprinsippene formulert av Frederick Winslow Taylor. Disse prinsippene har lenge vært grunnlaget for revolusjonen i markedsføring blant store selskaper. Dawson gir en grundig redegjørelse for hvorfor selskapskapitalismen driver en stadig voksende markedsføringskonkurranse og tilbyr en trinnvis forklaring på hvordan dette store apparatet fungerer og utvides. Gjennom førstehåndsbevis gir han innsikt i hvordan markedsføringskampanjer fra store virksomheter penetrerer og dypt påvirker livene til vanlige amerikanere. Dawson argumenterer for at for å kunne unnslippe den kostbare forbrukerfellen som er lagt av eliten, må folk revitalisere klassekampen fra grunnen av og finne nye løsninger.