Boken "The Organization of Journalism" gir en grundig analyse av endringene som har skjedd i journalistikkens landskap i takt med nye forretningsmodeller. Den tradisjonelle, monolittiske profesjonskulturen blant journalister er i ferd med å fragmenteres, et resultat av økt innflytelse fra eiere og ledelse over nyhetsinnsamling. Gjennom grundige intervjuer og deltakende observasjon undersøker Patrick Ferrucci ulike institusjoner med varierende finansieringsmodeller, fra tradisjonelle mediemoguler og nettbaserte non-profit organisasjoner til ansatte-eide kooperativer og hedgefondkontroll. Denne variasjonen i markedsmodeller har svekket grunnprinsippene for profesjonalisering, noe som har ført til at unike arbeidskulturer nå utvikles ut fra hver organisasjons misjon og implementeringen av egne prosesser og etiske retningslinjer. Resultatet er at den amerikanske journalistikken ikke lenger deler felles praksiser for nyhetsinnsamling eller en felles identitet, noe som markerer et brudd med fortiden som påvirker hva slags informasjon vi konsumerer i dag, og hva pressen vil bli i fremtiden. Denne boken gir leseren et innblikk i en stadig mer fragmentert yrkesgruppe.