I sitt verk "Renegade Poetics" stiller Evie Shockley et tilsynelatende enkelt, men dyptgripende spørsmål: Hva mener vi egentlig når vi betegner atferd, verdier eller uttrykksformer som "svart"? Gjennom denne studien skiller Shockley mellom vår vanlige oppfatning av svart estetikk og de mer komplekse og nyanserte mulighetene som dette begrepet faktisk har rommet over tid. Boken minner oss om at selv blant de radikaliserte unge poetene og teoretikerne knyttet til Black Arts Movement, som oppstod på midten av 1960-tallet, var grensene for svart estetikk dypt omstridte. Debattene rundt forholdet mellom estetikk og politikk for afroamerikanske kunstnere fortsetter også inn i det tjueførste århundre. Shockley argumenterer for at den rigide forståelsen av svart estetikk som ofte sirkulerer, bare er en karikatur av begrepet. Hun peker på at den svarte estetikken ikke bare påvirker afroamerikanske poeter og deres litterære produksjon, men også, gjennom utformingen av kriterier og verdier, hvordan deres arbeid blir mottatt.