Boken 'Teaching the History of the Book' representerer en banebrytende samling av bidrag fra en mangfoldig gruppe lærere, forskere og praktikere innen litteraturstudier, historie, bokkunst, biblioteksfag, språkstudier og arkiv. Denne samlingen er den første av sitt slag som fokuserer spesifikt på pedagogikk knyttet til bokhistorie. I denne omfattende og lærerike volumn presenteres et variert utvalg av metoder for å undervise i bokhistorie, både som et eget fagområde og som en tilnærming til annet materiale. Hvert kapittel inneholder detaljerte beskrivelser av undervisningsmetoder, kurs og programmer som er sentrert rundt de nyeste og mest effektive måtene å lære både bachelor- og masterstudenter på. Boken introducerer nye måter å hjelpe studenter med å reflektere over hvordan tekster ble produsert, sirkulert og mottatt. Den dekker også effektive strategier for å organisere kurs om bokhistorie, samt klasseaktiviteter som integrerer dette emnet i andre fagretninger. Videre gir boken en oversikt over utvalgte trykte og digitale verktøy. Bidragsyterne, som flere av dem er anerkjente skikkelser innen sitt felt, deler sine egne erfaringer fra klasserommet for å berike leserens forståelse.