I boken "Anime’s Media Mix" viser Marc Steinberg overbevisende at anime er langt mer enn bare en stilart innen japansk animasjon. Anime representerer ikke bare en form for tegneserier, men er også en unik måte å produsere og konsumere kultur på. Dette har ført til fenomenet kjent som «media mix» i Japan og «konvergens» i vesten. Ifølge Steinberg ble både anime og media mix utløst den 1. januar 1963, da Astro Boy første gang ble sendt på japanske TV-skjermer. Utviklet i samarbeid med en sjokoladeprodusent med kløktige markedsføringsstrategier, ble Astro Boy raskt et kulturelt ikon i Japan. Han ble en maskot, eller rettere sagt, en «klistremerkegutt» for Meiji Seika sine sjokolader, og demonstrerte hva som kan skje når en storøyet tegneseriefigur kommer i forbrukerens søkelys ved hjelp av kreative markedsførere. Steinberg understreker dermed hvordan overgangen fra Astro Boy til Pokémon og videre er ytterst kort. Han kartlegger den kulturelle slektskapen som ga liv til Astro Boy og de påfølgende transformasjonene av japansk mediekultur.