Batman Saves the Congo utforsker hvordan strategiske partnerskap med kjendiser kan forandre humanitær sektor. Kan en kjendis virkelig være en "disrupter" som fremmer nye ideer og finansiering for å revitalisere utviklingsfeltet, eller er de bare karismatiske ambassadører for store selskaper? Boken analyserer rollen til de rike og kjente i utvikling og humanitært arbeid, og argumenterer for at kjendiser faktisk gjør begge deler. Forfatteren tar oss med på en reise for å forstå hvordan og hvorfor denne dynamikken eksisterer, og dette gir oss innsikt i realitetene ved neoliberal utvikling. I 2010 startet underholdningsikonen Ben Affleck, kjent for sin superheltrolle som Batman, Eastern Congo Initiative, et prosjekt som har som mål å gi en ny tilnærming til utviklingen i regionen. Denne kasusstudien er sentral i boken. Afflecks organisasjon skiller seg ut fra andre utviklingsorganisasjoner ved å ha spesielle tilgangsmuligheter, variert finansiering og betydelig støtte fra elitesirkler innen politikk, filantropi, utvikling og humanitær innsats. Gjennom sin innflytelse og nettverk har Affleck en unik posisjon til å skape endring.