«Black Queer Flesh» er en banebrytende utforskning av hvordan afroamerikanske forfattere fra det tjuende århundre benytter seg av queer-karakterer for å utfordre og avvise tradisjonelle syn på subjektivitet. Boken tar for seg sentrale afrikanske amerikanske romaner fra Harlem-renessansen til svart modernisme og moderne litteratur, og viser hvordan disse forfatterne har forestilt seg en ny modell av svart queer-identitet. Forfatterne retter kritikk mot det liberale humanismens forståelse av subjektivitet, som de mener fører til dobbel bevissthet, og påpeker at denne feiringen av individuell autonomi og myndighet ofte fungerer som en måte å disiplinere svarte queer-liv. I stedet søker disse forfatterne en alternativ forståelse av selv, som Alvin J. Henry omtaler som «black queer flesh»—en modell av selvfølelse som er kollektiv, mangfoldig, variabel og dypt forankret i den svarte queer-historien. Henry begynner sin analyse med tidlige forfattere fra tidlig 1900-tall, som Jessie Redmon Fauset og James Weldon Johnson, som tilpasset Bildungsroman-en, en roman om selvformasjon, for å belyse afroamerikansk identitet.