En banebrytende studie av svarthet i Marokko gjennom visuell representasjon. I over tretten århundrer ble millioner av mennesker fra Afrika sør for Sahara fraktet inn i det som i dag er Kongeriket Marokko. I dag finnes det verken museer, plaketter eller monumenter som anerkjenner denne historien om slaveri, men de enslaved og deres etterkommere har skapt Gnawa-identiteten, som bevarer denne i stor grad undertrykte arv. Denne nyskapende boken beskriver hvordan Gnawa har utviklet seg som en praksis knyttet til svarthet og slaveri, ved å gjennomgå visuelle representasjoner og musikalske tradisjoner fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Cynthia J. Becker adresserer den historiske bevisstheten til subalterne grupper og hvordan de gir svarthet materiell form gjennom klesdrakter, visuell kunst, religiøse seremonier og musikkinstrumenter i fremføring. Hun undersøker hva det vil si å selvidentifisere seg som svart i Marokko, et land som ofte forbindes med en annen kulturell bakgrunn.