I "Contract With The Skin" utforsker forfatteren O'Dell den masochistiske performansen i en sosial og historisk kontekst. Boken tar for seg en rekke sjokkerende handlinger utført av performancekunstnere på 1970-tallet, som å bli skjøtet, slukke branner med bare hender og føtter, bite seg selv og fotografere sporene, samt å sy igjen sin egen munn. Disse tilsynelatende avvikende handlingene vekker spørsmål om motivene bak dem. Hva avslører disse masochistiske forestillingene om den sosiale og historiske bakgrunnen de fant sted i? O'Dell gir et fascinerende og lettfattelig blikk på slike spørsmål ved å omvurdere disse handlingene i lys av psykoanalytiske og juridiske begreper knyttet til masochisme. Forfatteren argumenterer for at veksten av masochistisk performance i løpet av 1970-tallet må forstås i konteksten av samfunnets reaksjon på Vietnamkrigen og samtidige endringer i kontraktsteorier. Videre mener O'Dell at dynamikken mellom publikum og utøver under disse masochistiske handlingene avspeiler spenningene som følger av brudd i samfunnet.