I "In the Break" undersøker Fred Moten forbindelsene mellom jazz, seksuell identitet og radikal svart politikk. Boken er en dypgående utforskning av Amiri Barakas kontroversielle essay om den hvite jazzmusikeren Burton Greene, der Baraka hevder at jazz utelukkende er en afroamerikansk kunstform. Moten kombinerer ideene om en svart estetikk med de radikale politiske tradisjonene i den afrikanske diasporaen. "In the Break" fungerer som en utvidet refleksjon over "The Burton Greene Affair", og belyser det intrikate forholdet mellom den svarte avantgarden innen musikk og litteratur på 1950- og 1960-tallet. Boken tar for seg fremveksten av en særskilt form for svart kulturell nasjonalisme, samt det komplekse forholdet til homoerotikk som knytter disse to feltene sammen. Moten retter et særlig fokus mot den geniale improvisasjonsjazzmusikken til John Coltrane, Ornette Coleman, Albert Ayler, Eric Dolphy, Charles Mingus og flere, og argumenterer for at all svart fremføring—inkludert kultur, politikk, seksualitet, identitet og selve svartheten—er improvisasjon. For Moten utgjør improvisasjon en unik epistemologisk tilnærming.