Boken 'Interactive Cinema' knytter interaktiv kino til medieetikk og globalt medborgerskap. Marina Hassapopoulou undersøker en rekke filmatiske praksiser som forvandler det som ofte oppfattes som en primært passiv aktivitet til en deltakende og multimedial opplevelse. Gjennom en grundig gjennomgang av utradisjonelle tilnærminger i filmens historie, gir hun innsikt i forskjellige flyktige og stedsspesifikke prosjekter som bevisst integrerer publikum i produksjonen. Ved å analysere eksempler fra tidlig kino, Hollywood B-filmer, utstillinger i museer og gallerier, virtuelle realitetsprosjekter og eksperimentelle nettbaserte verk, tar Hassapopoulou leseren med på en reise gjennom mange plattformer. Hun fremhever en variert rekke strategier som forsøker å utfordre den angivelig passive tilskueren i tradisjonell kino. Gjennom denne utforskningen av radikalt nyskapende tilnærminger til mediet, mange av dem som oppsto i kjølvannet av samfunnsmessige og politiske kriser samt historiske overganger, gir forfatteren et nytt perspektiv på hvordan film kan engasjere publikum.