Har vi et så sterkt oljeavhengighet at vi ikke kan bryte den? I "Lifeblood" ser Matthew T. Huber bort fra de vanlige syndebukkene—som de store oljeselskapene, petrostater og strategiarkitektene i imperiene—og finner en dypere og mer kompleks forklaring i de hverdagslige vanene knyttet til olje-forbruk i amerikansk kultur. Disse praksisene har faktisk spilt en avgjørende rolle i å forme den bredere kulturelle politikken i amerikansk kapitalisme. Hvordan ble bensin og utallige andre petroleumsprodukter så sentrale i vår forståelse av den amerikanske livsstilen? Huber sporer svaret fra 1930-tallet gjennom oljesjokkene på 1970-tallet til vår nåværende situasjon, og avdekker hvordan oljens rolle i å definere populærkulturen strekker seg langt utover materielle forbindelser mellom olje, forsteder og bilkjøring. Han viser hvordan olje drev en kulturell politikk av entreprenøriell livsstil—den amerikanske ideen om at livet i seg selv er et produkt av individuelle entreprenørielle evner. Gjennom dette reteller han den amerikanske politiske historien, med olje som den røde tråden.