Boken "Listening In" gir en grundig analyse av radios innflytelse på amerikansk kultur, fra storhetstiden med Big Band musikk til dagens Top 40 og konservative talkshow. Radioens kraft har skapt minner og nostalgi for mange, og dens rolle i samfunnskulturen er uvurderlig. Fra tidlige program som Amos ’n’ Andy og nyhetsankeren Edward R. Murrow til populære personligheter som Wolfman Jack og Howard Stern, utforsker denne boken hvordan radiokultur og innhold har formet den amerikanske psyken. "Listening In" går utover å være en historisk beretning; den gir også en ny forståelse av hvordan radiolytning har påvirket amerikansk kultur i det 20. århundre og introdusert en ny auditiv dimensjon i livene våre. I denne boken undersøker Susan Douglas hvordan vår lytteopplevelse har endret vår dagligdagse virkelighet og generasjonsidentiteter, mens hun dokumenterer utviklingen av forskjellige lytteformer i ulike epoker. Videre hvordan radio har formet våre oppfatninger av rase, kjønnsroller, etniske barrierer, familiedynamikk, ledelse og generasjonskløft. Med sin karakteristiske humor har Douglas skrevet en bok som er både informativ og lettlest.