I "Metagaming" utforsker Stephanie Boluk og Patrick LeMieux hvordan videospill bærer preg av å være mer enn bare spill – de fungerer som en plattform for å skape metaspill. Forfatterne argumenterer for at den største manipulasjonen fra videospillindustrien har vært å overbevise verden om at videospill kun er spill, snarere enn en omfattende medieform som utgjør komplekse metaspill. Metaspill, elegant definert som 'spill om spill', involverer et mangfold av praksiser som bryter med konvensjonene og overskrider grensene for tradisjonelt spill. Dette inkluderer alt fra tekniske feil og forbudte strategier til referanser som spenner fra renessansekunst til algoritmisk handel, profesjonell idrett, og til og med krigen mot terror. Boken avdekker alternative spillehistorier og avslører de rare opplevelsene og uventede effektene som oppstår i og rundt videospill. Spillerne må blant annet navigere problemer med perspektivisk gjengivelse i "Portal", utføre hemmelige handlinger av elektronisk spionasje i "EVE Online", samt konkurrere og kommentere i det koreanske "StarCraft". Gjennom dette arbeidet belyser forfatterne hvordan moddere, kartleggere, streamere, tilskuere, analytikere og kunstneriske skaperne omformer vår måte å spille på.