I den banebrytende studien "Movement, Action, Image, Montage" dykker Luka Arsenjuk dypt inn i Sergei Eisensteins omfattende verk, og gir leserne nye og grundige analyser av denne ikoniske filmskaperen. Eisenstein, som lenge har vært ansett som den essensielle filmskaperen fra den russiske revolusjonen, er fortsatt en relevant skikkelse i dagens kultur. Gjennom en utforskning av både hans filmer og teorier, trekker Arsenjuk inn tenkere som Georg Wilhelm Friedrich Hegel og Gilles Deleuze, samt Eisensteins egne uoversatte tekster, for å omdefinere vår forståelse av denne store regissøren og hans arv. Arsenjuk rettet søkelyset mot Eisensteins unike behandling av kinos grunnleggende konsepter - bevegelse, handling, bilde og montasje - og tilfører hvert aspekt av hans kunst ny betydning for det 21. århundre. I følge Arsenjuk hører Eisensteins verk og tanker like mye til fremtiden som til fortiden, og både kan gi verdifulle innsikter.