I boken "Operational Images" presenteres en grundig undersøkelse av transformasjonen av visuell kultur og digitale estetikk. Begrepet operasjonelle bilder, først introdusert av den tyske filmskaperen Harun Farocki, definerer det stadig voksende feltet maskinsyn. Medie-teoretiker Jussi Parikka bygger videre på Farockis opprinnelige konsept ved å undersøke i hvilken grad operasjonelle bilder har infiltrert dagens visuelle kultur. Han tydeliggjør hvordan datateknologier fortsetter å utvikle seg og forstyrrer vår forståelse av bilder ut over bare representasjon. Parikka kartlegger hvordan operasjonelle bilder har blitt brukt på tvers av ulike fagfelt og historiske epoker, og beskriver deres mange roller som analyseredskaper, fangstmetoder, måleteknikker, diagrammering, arbeidsverktøy, maskinlæring, identifikasjon, sporing og ødeleggelse. Han viser hvordan disse bildene, selv om de er uløselig knyttet til makt- og kontrollspørsmål, også strekker seg langt utover militaristisk og kolonial vold, og inn i områder som kunstig intelligens og databehandling.